Deze onderwijzer maakte zelf een escaperoom spel

Deze onderwijzer maakte zelf een escaperoom spel

We vroegen onderwijzer aardrijkskunde Michiel de Smedt hoe hij op het idee kwam om dit escaperoomspel te verzinnen. En hoe dit in de praktijk zijn uitrol had.

Michiel de Smedt stuurde voor de fotowedstrijd zijn zelfgemaakte escaperoomspel in. We waren onder de indruk en vroegen hoe dit in elkaar zat. Om u te inspireren.

De dag van vandaag kom je op veel plaatsen escaperooms tegen. Het is een zeer populair fenomeen. Om mijn leerlingen te belonen voor hun positieve inzet tijdens de lessen, wou ik hen belonen met een escaperoom. Ik geef het vak aardrijkskunde, 1 uur per week. De lestijd is eerder beperkt, zeker als ik alle leerstof grondig wil zien voor het einde van het schooljaar. Praktisch gezien is het zeer moeilijk om tijd vrij te maken om een echte escaperoom te gaan bezoeken. De kans is dan nog kleiner dat ik leerplandoelstellingen kan bereiken in een externe escaperoom. Net zoals de huidige Covid-crisis geen zekerheid kan bieden voor excursies. Daarom besloot ik om zelf een escaperoom in elkaar te steken voor mijn leerlingen.

 

In één van de komende lessen gaan mijn leerlingen in kleine groepjes (ongeveer per 6 leerlingen) de escaperoom spelen. Ze trekken naar een apart lokaal waar hen een gesloten briefkoffer en een begeleidende brief ligt op te wachten. In de brief krijgen ze te lezen dat de Actiegroep Tegen Kerncentrales een sabotage plant om kerncentrales in België te sluiten. Via een wiskundige code kunnen de leerlingen hun eerste hangslot openen. Daar vinden de leerlingen een atlas. Ook deze atlas is – om veiligheidsredenen van de actiegroep – extra op slot. In mijn voorbereiding boorde ik een gat in de atlas, om zo een hangslot te kunnen bevestigen. Met hulp van een tijdschrift, een kurk en een etiket van een lege fles wijn vinden de leerlingen de cijfercombinatie voor hun tweede slot.

 

Eens ze de atlas openkrijgen, kunnen ze het raadsel in de atlas oplossen. Zo raken de leerlingen alsmaar verder in hun escaperoom. In totaal hebben de leerlingen de opdracht om 4 sloten te openen. Hierbij organiseer ik een klassencompetitie, wie ontsnapt het snelst uit deze opdracht?

Leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met de leerstof. Door de leerstof op een leuke manier aan te brengen, zullen veel leerlingen onbewust aan het bijleren zijn. Ook extra doelen worden bereikt door deze escaperoom: leren samenwerken, overleg plegen in stressomstandigheden, zelfstandig werk…

Zowel voor de leerlingen als mezelf is het een andere manier van werken, maar wel een aangename manier van werken met tal van voordelen voor beide partijen.

 

In de bijlage heb ik nog enkele foto’s geplaatst. Op de ene foto maak ik ook reclame voor ‘hangslotje.nl’. Op de foto’s zijn de vier verschillende sloten te zien, samen met de briefkoffer, de gesloten atlas, het gesloten boek en het gesloten eindkoffertje. Hopelijk is dit bruikbaar voor jullie? Indien nodig wil ik zeker nog iets aanpassen of toevoegen.

 

Michiel gebruikte voor zijn EscapeRoom de volgende hangsloten:

Cijfersloten messing 20mm
Lettersloten 65mm Woordslot - Rode uitvoering
Cijferhangslot TSA Dunlop 30mm
Massief Aluminium huis - Stalen beugel

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.